In ons dagelijks leven zijn we ons vaak maar bewust van een klein aspect van onszelf: ons ego. Dit is het gedeelte dat zegt: “Ik denk, ik ben, ik wil.” Het ego creëert onze persona, het masker dat we naar de buitenwereld opzetten. Het is de kant die je graag aan anderen laat zien—je energie, je inspiratie, je kennis, je ervaring en je gevoeligheid. Social media staat vol met perfecte voorbeelden van zo’n persona.
Maar we zijn zoveel meer dan alleen ons ego. Onder de oppervlakte ligt een enorme oceaan van alles waar we ons (nog) níet bewust van zijn. En juist daar ligt de sleutel tot heling en groei.
Werken met de meridianen, zoals we doen in Do-In, is een prachtige manier om verbinding te maken met dat onderbewustzijn. De stijfheid of weerstand die je voelt tijdens een strekking, is namelijk niet zomaar fysiek; het heeft je iets te vertellen. Het is een manier van het lichaam om te communiceren over datgene wat nog in de schaduw tast.
Een geblokkeerd acupunt is dan ook veel meer dan een drukpunt waarmee je de fysieke balans herstelt. Het vertelt je een verhaal. De blokkade nodigt je uit om tot inzicht te komen en je bewust te worden van patronen die je eigenlijk niet meer dienen. In de hogere leerjaren van de Do-In Academy leg ik studenten uit welk verhaal elke meridiaan fluistert. Ik zie meridianen als boeken, met de acupunten als de hoofdstukken van een prachtig, gelaagd levensverhaal.
Een andere manier om met die diepere lagen te verbinden, is via sjamanistische journeys, zoals ik die aanreik in de jaartrainingen van SHEN-medicine. Tijdens zo’n journey laat je het alledaagse ego even los. Je duikt met je bewustzijn in de lagen van jezelf waar je normaal geen toegang toe hebt, altijd met een heldere intentie.
Laatst onderzocht ik tijdens een journey met studenten hun relatie met de liefde. We stelden onszelf de vraag: Vind je in alle eerlijkheid dat je de moeite waard bent? Of sluimeren er onder de oppervlakte angsten en onzekerheden die fluisteren dat je liefde en waardering eerst moet verdienen? Dit zijn thema’s die bij vrijwel iedereen spelen, vaak diep geworteld in onze opvoeding en scholing. Zodra je zo’n weggestopt patroon in het bewustzijn brengt, haal je het letterlijk naar het licht. Pas dan kun je het integreren en helen.
Iets wat ik steevast op de allereerste lesdag van het eerste leerjaar bij de Do-In Academy aan studenten meegeef, is deze vraag:
"Als je lichaam je vandaag een brief zou schrijven, wat zou daar dan in staan?"
Reflecteren op deze vraag is een laagdrempelige, maar ontzettend krachtige manier om een deel van het onderbewuste naar de oppervlakte te brengen. En het bijzondere is: telkens als je deze oefening herhaalt, schrijft je lichaam een andere pagina. Het nodigt je telkens uit tot een diepere verbinding met wie je in essentie bent.
Misschien is het een mooie vraag om vandaag eens bij stil te staan. Wat probeert jouw lichaam je op dit moment te vertellen?