De helende klanken in beweging

2018-26-04

Alles is energie, ook geluid en kleur. Bij deze oefening transformeer je geblokkeerde negatieve energie in positieve energie, een heel fijne oefening om op te schonen voordat je gaat slapen! Het is een sterk ontgiftende, reinigende en versterkende oefening. Het geluid is steeds fluisterend. Deze serie wordt traditioneel zittend gedaan. Maar in een Do-In les is het heel fijn om deze klanken met Do-In bewegingen en meridiaanstrekkingen te combineren. Daarom heb ik deze volgende serie samengesteld. Deze serie begint staand, maar je kunt deze eventueel zittend doen in iets aangepaste versie.

1. Longen: breng je aandacht naar je longen, voel je longen en maak echt contact met je longen. Leg je handen op je borst. Kijk ook met je ogen gesloten links en rechts, linker en rechter long. Maak contact met verdriet of depressie, wat zich kan opslaan in je longen. Misschien voel je het niet écht in je longen, maar ga naar gevoelens van verdriet die je eerder hebt ervaren. Laat dit je handen instromen.
De beweging: Open je ogen. Adem diep in, vul je longen met lucht en grijp als het ware hiermee je oude verdriet, belastende energie voor de longen, vast.
Tegelijkertijd til, je je armen op, ellebogen gebogen. ellebogen zijn schouderhoogte, vingers wijzen omhoog. Adem langzaam en diep uit, en maak je rug bol. Breng je ellebogen samen voor je navel. Adem zover mogelijk uit, alsof je al het verdriet en depressie uit uitademt, alsof je het meegeeft aan de buitenlucht. Herhaal deze beweging 5 keer of vaker op je ademritme.
De klank: Maak hierbij het geluid ‘ssssssssssss’ wanneer je uitademt. Stel je voor dat je hierbij een grijze rookpluim uitademt, de energie die jou niet meer dient.
De beweging afsluiten Adem in, laat je armen zakken en schep hierbij nieuwe ki op. Stel je voor dat je met je handen een witte kleur mee naar binnen trekt, naar je longen. Parelmoer-wit, zuiver, fris en helder, kalmerend en voedend voor je longen. Sluit je ogen. Houd je handen een kleine afstand van je borst, en laat via je handen ook helende energie naar de longen stromen. Als je de negatieve energie loslaat, is er ruimte voor de positieve energie van de longen, moed, kracht om door te gaan na verlies. Maak hier nu mee contact. Stel je een wit licht voor in je longen, adem het in door je neus. Glimlach.

2. Nieren: Warm je handen, leg je handen op je nieren. Richt je innerlijke blik op je beide nieren en maak contact met eventuele angst die geblokkeerd is in je nieren. Wanneer ben je bang geweest? Leeft die angst nog ergens in jou? Kijk ook met gesloten ogen een paar keer links en rechts. De warmte van je handen transformeert de angst.
De beweging: Open je ogen. Adem in, maak je rug hol en kijk omhoog. Adem uit, vouw voorover. Laat je handen langs de achterkant van je benen omlaag glijden naar de aarde, alsof je alle angst naar de aarde laat glijden.
Bij je inademing rol je op, wervel voor wervel omhoog. Laat hierbij je handen langs de binnenkant van je benen omhoog glijden, via je liezen naar je onderrug. Je eindigt rechtop staand, met een iets holle rug. Ga hiermee verder op je ademritme. Herhaal de oefening vijf keer of vaker.
De klank: Maak hierbij je mond rond en maak op je uitademing het geluid tschoeoeoeoeo, alsof je al de angsten en stress die ligt opgeslagen bij de nieren meegeeft aan het geraas van een gigantische waterval. Stel je voor dat je hierbij een grijze rookpluim uitademt, de energie die jou niet meer dient.
De beweging afsluiten: Breng je handen op kleine afstand van je nieren en stel je voor dat je met je handen een diepblauwe kleur mee trekt, als de diepte van de oceaan of de diepblauwe kleur van de nachtelijke hemel. Trek het zelfs via je oren mee naar binnen. Maak contact met de positieve energie van de nieren: wijsheid, levenskracht. En glimlach naar je nieren.

3. Lever: Warm je handen weer, leg ze op je lever. Met je innerlijk oog kijk je naar je lever. Maak contact met eventueel boosheid of mensen op wie je boos bent. Kijk met gesloten ogen een paar keer links of rechts. Als je boos bent op iemand, scheid de boosheid dan van de persoon. De beweging: Open je ogen. Plaats één hand op je onderbuik. Strek je andere arm langs je oor, de handpalm wijst omhoog. Strek op je uitademing opzij. Adem in, kom terug, in het midden, wissel van hand en strek naar de andere kant. Herhaal vijf keer of vaker.
De klank: Maak hierbij op je uitademing het geluid van de lever: ssjjjj, een sussend geluid, alsof je je boosheid meegeeft aan de wind die door de bomen waait. Kijk het na. Stel je voor dat je een grijze rookpluim uitademt.
De beweging afsluiten: Adem in, laat je handen weer zakken tot een kleine afstand van je lever. Stel je een groen licht voor in je lever, groen als de kleur van verse bladeren in een prachtig oud bos. Vriendelijkheid en vrijgevigheid ontstaan, de positieve emoties van de lever. Voel je lever warm en ontspannen.

4. Hart: Warm je handen, plaats ze bij je hart. Glimlach naar je hart, maak er contact mee. Kijk een paar keer links en rechts in je hart, maak contact met hier opgeslagen haat, ongeduld, haast, druk die je jezelf oplegt of die je anderen op jou laat leggen.
De beweging: Open je ogen. Strek je armen naar voor en laat je palmen naar voor wijzen. Op je uitademing strek je je armen zijwaarts op schouderhoogte. Houd ze hier tijdens de inademing en laat ze op de volgende uitademing naar voor komen op schouderhoogte.
De klank: Maak hierbij met een uitademing het geluid haoaoaoao, alsof je alle negatieve energie die lag opgeslagen bij je hart verbrandt in het vuur. Stel je voor dat je een grijze rookpluim met oude energie uitademt.
De beweging afsluiten: Adem in, ontspan weer. Laat je hart ontspannen en voel een spontaan gevoel van vreugde opwellen. Houd je handen op een kleine afstand van je hart. Laat los, vergeef vergeet. Transformeer alles wat vast zat naar liefde, vreugde, visualiseer de rode kleur van de ondergaande zon, trek het naar binnen via je vingers, je tong. Rood, voedend voor het hart.

5. Milt/ alvleesklier: Plaats je handen links onder je ribben. Kijk met gesloten ogen weer links-rechts, nu in je milt. Maak contact met zorgelijkheid, zeflmedelijden, zorgen om jezelf en anderen, die gestagneerd is in je Milt.
De beweging: Ga zitten op je knieën of op een stoel. Plaats je vingers onder je ribben. Adem uit en vouw naar voren. Laat je vingers daarbij naar binnen zakken, onder je ribben.
De klank: Maak hierbij het geluid ghoeoeoeoeoeoeoeo, alsof je al je zorgen laat zakken in de aarde met een aardverschuiving. Stel je voor dat je hierbij een grijze rookpluim uitademt.
De beweging afsluiten: Adem in, sluit je ogen. Je handen houd je vlak voor je maag en milt gebied. Laat je zorgen, spanning en wantrouwen de aarde inzakken. Laat de liefdevolle energie van je hart de Milt en Maag omhullen, voel de warmte, waardering uitstralen, de openheid, het vertrouwen. Visualiseer de goudgele kleur van een graanveld, trek het naar binnen via je vingers, je mond. En neem het via je mond op door het spijsverteringskanaal naar de milt.

6. Drievoudige verwarmer: deze oefening is bedoeld om de hitte uit het hoofd en de restanten van de vrijgekomen oude energie te laten afdalen naar de nieren en onderste verwarmer. Koel hoofd, warme voeten. Adem in, cirkel je armen op, adem uit zeef je handen voor je lichaam langs omlaag. Maak het geluid hhhiiiiiii – zonder je stembanden te gebruiken. Visualiseer dat je de hitte vanuit je hoofd en hart naar je nieren laat zakken, laat het dit gebied verwarmen. En verder omlaag naar je voeten. Duw alle koude energie uit je teentoppen naar buiten.

copyright: Lilian Kluivers